ריפוי בעיסוק התפתחותי הנו אחד ממקצועות הבריאות. זהו מקצוע טיפולי, חינוכי שיקומי המתמקד בתפקוד הילד ובשילובו במשפחה ובקהילה. ריפוי בעיסוק מטפל באוכלוסיות מגוונות של ילדים, בגילאים שונים המאופיינים ע"י אבחנות רפואיות או בעיות תפקודיות. ריפוי בעיסוק עוסק בשיפור ושימור איכות החיים של הילד על ידי פעילויות המעודדות את התפתחותו הנורמליתף למרות מגבלות פיזיות, רגשיות או אינטלקטואליות.

הגישה הנוירו-התפתחותית

פותחה ע"י הזוג Bobath, כדי לענות על צרכי השיקום של מבוגרים פגועי מערכת העצבים המרכזית, אך יושמה גם בטיפול בילדים הסובלים משיתוק מוחין.
השיטה אפקטיבית במיוחד בילדים עם בעיות בתנועה הקשורות לנזק במערכת העצבים המרכזית כמו שיתוק מוחין, תסמונת דאון והפרעות התפתחותיות אחרות כגון פיגור פסיכומוטורי ואחרים.

הגישה הסנסורית-אינטגרטיבית

פותחה ע"י Ayres, תוך כדי עבודתה עם ילדי בית ספר בעלי לקויות למידה.
התכלול הבין חושי (Sensory Integration) הינה היכולת של המוח לעבד מידע המגיע מהחושים השונים לשימושו.
שיטת ה-SI מתמקדת בהשפעות האינטגרציה מהמערכות החושיות השונות על המוח ועל יכולתו של הילד לרכוש מיומנויות חדשות. מטרת הטיפול היא לארגן ולאזן את התחושות המגיעות למוח, וכתוצאה מכך לגרום לשינוי בהתנהגות.

הגישה הביומכנית

מדגישה את השפעת עקרונות הפזיקה והפיסיולוגיה על ההתפתחות המוטורית. כלי האבחון הוא הסתכלות על הילד בזמן פעילות. כמו כן קיימות הערכות להתאמת כסאות גלגלים וציוד נלווה.

הגישה הקוגניטיבית-דינמית

פותחה ע"י פויירשטיין הטוען כי ניתן ליצור שינוי קוגניטיבי בכל גיל ובכל מצב של בריאות וחולי, בתנאי שייתקיימו התנאים הנכונים ליצירת שינוי זה. הגישה הטיפולית הינה התנסות בלמידה מתווכת, שהיא אינטראקציה הסברתית מיוחדת שיש בה מתווך, מתווך וגירויים.
כלי ההערכה הם המבחן להערכת כושר השתנות וכלי הטיפול הוא ההעשרה האינסטרומנטלית.

לראש העמוד

הערכה תפקודית

הערכת תפקודו של הילד ע"י המרפאה בעיסוק הנו תהליך אבחוני בו נאספים נתונים אודות הילד בעזרת כלי אבחון פורמליים ובלתי פורמליים.
איסוף הנתונים מתבצע ע"י:
א. תצפית על ביצועיו השונים של הילד בתחומי הפעילות השונים.
ב. ראיון קצר עם הילד ו/או בני משפחתו או מטפלים אחרים.
ג. מבחנים התפתחותיים שונים

לאחר מכן מתבצעת בניית תכנית טיפול הכוללת:
א. הגדרת מטרות הטיפול בשיתוף ההורים.
ב. קביעת זמן משוער להשגתן.
ג. בחירת פעילויות מתאימות להשגת מטרות הטיפול.
ד. מתן הדרכה להורים ולגורמים הבאים במגע עם הילדת לגבי פעילויות מומלצות להמשך הטיפול בבית.

תכנית הטיפול מבוססת על הגישות הטיפוליות השונות בריפוי בעיסוק. לעיתים יש צורך בשילוב של מספר גישות בבניית התכנית הטיפולית. גישות אלו מבוססות על גופי ידע מתחום הריפוי בעיסוק ומתחומים נוספים כמו פיסיולוגיה, פסיכולוגיה, חינוך ותורות התפתחותיות אחרות.

עוד על תחומי הטיפול

שלום כתה א'

לקראת כתה א' ולפני קניית הציוד לבית הספר ריכזנו מעט טיפים עבורכם ההורים.

התפתחות מיומנויות חברתיות

על לקויות למידה, הקושי בפיתוח מיומנויות חברתיות וכיצד ניתן לטפל בבעיה זו.

קישורים

העמותה הישראלית לריפוי בעיסוק
פורום מרפאים בעיסוק באתר תפוז
פורום יעוץ ריפוי בעיסוק באתר YNET