קורס מוכנות לכתה א'

קורס המכין את ילדכם לקשיים המצפים לו בשנת הלימודים הראשונה. הקורס מתקיים בקבוצות קטנות של 4-6 ילדים.

לפרטים נוספים

הדרכות הורים

באצבע|אות מתבצעת הדרכת ההורים לגבי פעילויות מומלצות במסגרת הבית, בתחומים של משחק, למיד, תנועה, עצמאות בתפקודי יום-יום, והשתלבות חברתית.

לפרטים נוספים

תפקוד חושי – תנועתי

הנו הבסיס להתפתחות התקינה של הילד. התפתחות זו תלויה בהתפתחות תקינה של מערכת העצבים המרכזית. מערכת העצבים המרכזית קולטת את הגירויים הבאים מהמערכות החושיות-תנועתיות, מעבירה אותם למוח, שם הם מפוענחים, מעובדים ומאורגנים ליצירת תגובה הסתגלותית מתאימה.
המערכות החושיות המספקות מידע למוח הן: מערכת המגע והתחושה, מערכת שיווי המשקל, מערכת התחושה העמוקה (הפרופריוצפטיבית) ומערכות הראיה, השמיעה, הטעם והריח. כל מערכת מתפתחת בפני עצמה ובמקביל מתרחש תיאום בין כל מערכות החושים.
תיאום זה הוא הבסיס להתפתחותם של תהליכים רבים, כגון מודעות למרכז הכובד, ארגון תנועה יציבה, תגובות שיווי משקל מתאימות, יצירת סכמת גוף\ תכנון תנועה וויסות כח, שימוש מתואם בין שני צידי הגוף, תיאום עין-יד ועין-רגל ועוד.
הטיפול בריפוי בעיסוק מאפשר לילד להתנסות בגריה חושית-תנועתית מבוקרת, ובביסות התהליכים המאפשרים שליטה וארגון של הגוף. התנסויות אלו, בצירוף התפתחות השפה והתחומים הקוגניטיביים והרגשיים, מובילות לרכישה ולפיתוח של מיומנויות שהן הבסיס ללמידה.

תפקודי ידיים

יכולת לבצע פעולה מתואמת של הכתף, הזרוע, האמה, שורש כף היד והאצבעות בהתאם למשימה. היכולת לתפעל חפצים: להשחיל, לרקום, לגזור, להכות בפטיש, להבריג, לדפדף, לכתוב בצורה היעילה ביותר, לעבוד בתיאום בין שתי הידיים או בין העיניים והידיים.
תפקוד לקוי יכול לנבוע ממספר סיבות: מתח שרירים גבוה או נמוך, קושי ביכולת הפרדת תנועה עדינה, תיאום לקוי בין העין ליד, עיית ראיה, ליקוי בתפרוד מערכת המגע והתחושה או גורמים אחרים. הטיפול בריפוי בעיסוק מציע מגוון פתרונות לשיפור התפקודים הידניים בהתאם למקור הקושי.

תפקוד גרפומוטורי

היכולת להשתמש בכלי כתיבה בצורה המתאימה לגיל ההתפתחותי בו נמצא הילד. הסיבות לתפקוד גרפומוטורי לקוי יכולות להיות קוגניטיביות, מוטוריות ותפיסתיות-חזותיות. ליקויים בכתיבה יכולים להגרם בשל קשיים בתפיסת צורה, תפיסה מרחבית, תכנון מוטורי וזיכרון מוטורי, רצף ועיבוד חושי-תנועתי, תיאום תפיסתי-מוטורי ועוד.
בטיפול בריפוי בעיסוק נעשה נסיון לאבחן את מרכיבי התפקדו הלקויים ולשפר אותם באמצעות הכלים הטיפוליים, במטרה לשפר את היכולת הביצועית בכל הקשור לשימוש בכלי כתיבה.

תפקוד תפיסתי

התפיסה הינה תהליך באמצעותו מארגן האדם ומפרש את הגירויים שהוא מקבל מסביבתו החיצונית והפנימית, באמצעות חושיו. התפיסה הופכת יעילה יותר כאשר מידע מתקבל סימולטנית מכל החושים באמצעות התכלול הבין-חושי. בטיפול בריפוי בעיסוק, הילד מתנסה בפעילויות ובמשחקים המאתגרים את יכולותיו התפיסתיות, תוך תיווך והדרכה מקצועיים.

תפקוד חברתי

היכולת של הילד להשתלב בחברת בני גילו: לתקשר, ליזום, לקחת אחריות, לחכות לתורו, לפעול בשיתוף פעולה ועוד.
בטיפול הקבוצתי בריפוי בעיסוק, מתנסה הילד במיומנויות החברתיות, תוך תיווך והדרכה מקצועיים.

תפקודי התארגנות

היכולת לפעול בצורה היעילה ביותר מבחינת זמן, מקום, סדר העבודה וסביבת העבודה. ילדים רבים מתקשים בארגון הזמן, בקביעת סדר העדיפויות לעיסוקים השונים, בארגון סביבת הפעילות ובסדר וארגון הפעילות.
טיפול בריפוי בעיסוק נותן מענה לילדים המתקשים בתפקודי התארגנות, תוך התייחסות למרכיבי העיסוק ולתחומי הפעילות של הילד.

עצמאות בתפקודי יומיום

היכולת לפעול בצורה עצמאית בכל הקשור לתפקודי יומיומיים של אכילה, לבישה והסרת בגדים, נעילת נעליים ושריכת שרוכים, נקיון הגוף, ניידות ועוד.
הטיפול בריפוי בעיסוק מספק מגוון של אסטרטגיות ו"טיפים" להגברת עצמאות הילד בתפקודי היומיום.

בחזרה ל-"מהו ריפוי בעיסוק"